ANNA3 | Zondag 19 augustus 2018 | Zomerse orgelconcerten | Michael De Geest - Orgel | Dagmar Robben - Hobo | Sint-Anna-ten-Drieënkerk Antwerpen Linkeroever

zondag 19 augustus 2018
Zomerse Orgelklanken

17.00 uur concert
16.30 uur deuren open

 

tickets

10 euro
  8 euro (hechte & beste vrienden ANNA3)
  6 euro (-26 jaar)

 

verkoop

- aan de inkom
- voorverkoop: G. Burssenslaan 17 2050 Antwerpen op weekdagen van 9.30 tot 11.30 u

Dit concert wordt een bijzondere editie in onze concertreeks/ Michaël en Dagmar brengen muziek uit Venetië met geprojecteerde beelden op groot formaat van deze prachtige lagunestad.

ANNA3 | Zondag 19 augustus 2018 | Zomerse orgelconcerten | Michael De Geest - Orgel | Dagmar Robben - Hobo | Sint-Anna-ten-Drieënkerk Antwerpen Linkeroever

Michael De Geest

Michael De Geest (°1982) behaalde in zijn geboortestad Eeklo het getuigschrift voor orgel en piano aan de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord (in de klas piano van zijn moeder Monique Lanszweert en in de klas orgel van Dirk Bruggeman). Ook ontving hij de Bijzondere Prijs en de Oorkonde van de Stad Eeklo voor beide disciplines.

Door zijn interesse voor wiskunde en informatica studeerde hij in 2004 af als licentiaat informatica. Tussen zijn professioneel informaticawerk door studeerde Michael orgel bij Ignace Michiels aan het Gentse Conservatorium.

Michael specialiseerde zich in de barokke orgelmuziek bij de Luikse organist Serge Schoonbroodt. Hij volgde masterclasses orgel bij Helga Schauerte in Eckenhagen (Duitsland) en bij barokspecialist Liuwe Tamminga in Urbino (Italië) tijdens het festival ‘Musica Antica’. Michael was ook meer dan tien jaar organist van de Gentse Sint-Jacobskerk.

In kamermuziekverband speelt Michael samen met hoboïste Dagmar Robben, tevens zijn echtgenote. Hij is ook lid van het ensemble Fuga Temporis.
In januari 2010 werd Michael aangesteld als organist van de Gentse Sint-Niklaaskerk. Vanuit deze indrukwekkende kerk met zijn prachtige barokke Flentrop orgel blijft Michael zich verder toeleggen op de barokmuziek, met een groot hart voor het orgelwerk van componisten als Buxtehude, Böhm, Frescobaldi, Couperin en uiteraard Bach.

Hij werd recent aangesteld als lid van de Raad van Beheer van het Gents Orgelcentrum, een vzw die instaat voor de organisatie van de jaarlijkse orgelconcerten in juli en augustus in de Sint-Baafskathedraal Gent.

Dagmar Robben

Dagmar Robben (°1989) startte haar hobostudies aan de Stedelijke academie voor Muziek, Woord en Dans van Deinze bij Ann Van Lancker. In 2012 behaalde ze het diploma 'Master in de Uitvoerende Muziek' voor hobo aan het Conservatorium van Gent bij Bram Nolf met grote onderscheiding. Dagmar speelt ook althobo, barokhobo en oboe da caccia. Ze vervolmaakte zich in barokhobo bij Stefaan Verdegem. In 2011 volgde ze een cursus barokhobo bij Alfredo Bernardini en Antoine Torunczyk tijdens het Musica Antica festival in Urbino (Italië). Dagmar volgde masterclasses bij Albrecht Mayer (hobo) en Dimitri Mestdag (althobo).

Dagmar deed haar eerste orkestervaring op in de Koninklijke harmonie van Kruishoutem. Verdere orkestervaring deed ze o.a. op in het JeMOO (Jeugd- en muziek orkest Oost-Vlaanderen), het Apollo Symfonic Orchestra (beiden onder leiding van Geert Soenen), Brabelio (dirigent: Wim Brabants), het Symfonieorkest conservatoria Gent Tilburg Maastricht (onder leiding van Michel Tabachnik) en het orkest samengesteld uit studenten van het conservatorium Gent en van het Spectra Ensemble (onder leiding van Marrit Strindlund). Als soliste speelde Dagmar samen met Brabelio, met het orkest van het conservatorium Gent en met Querceto (onder leiding van William Spittael). In kamermuziekverband speelt ze regelmatig samen met organist Michael De Geest en is ze lid van het nieuw opgerichte orkest Lumen Symphonicum (onder leiding van David De Geest) en van de ensembles La Chapelle Sauvage en Fuga Temporis.

Uitvoerders

  • Michaël De Geest, orgel

  • Dagmar Robben, hobo

Meer info

 

Programma

Muziek uit Venetië

  • Praeambulum - Andrea Gabrieli
  • Canzon - Giovanni Gabrieli
  • Concerto in d - Alessandro Marcello
  • Magnificat octavi toni - Girolamo Cavazzoni
  • Sonata in c - Antonio Vivaldi
  • Canzona - Andrea Gabrieli
  • Canzon "Plus ne regres" - Marco Antonio Cavazzoni
  • Concerto in d op. 9 Nr.2 - Tomaso Albinoni

Venetiaanse klanken bij ANNA3

Op zondag 19 augustus kon ANNA3 een groot aantal liefhebbers verwelkomen op het tweede concert “Zomerse Orgelklanken”. Deze keer waren Dagmar Robben op hobo en Michael De Geest aan het orgel. Michael is de zoon van Edward De Geest, organist-titularis van de Gentse Sint-Baafskathedraal. In de inleiding werd de soms bijzondere relatie in de muziekgeschiedenis geduid tussen vader en zoon, zoals bij Bach, Mozart, Pavarotti en anderen.

Michael specialiseerde zich in de barokke orgelmuziek en samen met zijn echtgenote hoboïste Dagmar Robben brachten ze een origineel concert met enkel muziek van Venetianen. In de achtergrond werd een beeld van de lagune geprojecteerd.

Tijdens de barokperiode maakt Italië van muziek een deskundig en een geheel exportpakket. Zo hadden de Italianen in Cremona een prachtig centrum voor vioolbouw, terwijl hun zangopleidingen een ongekende hoogte bereikten.
De beroemdste instituten voor muziek waren de conservatoria van Venetië en Napels. Een student studeerde daar acht jaar lang. ’s Avonds moest hij of zij luisteren naar een beroemde zanger of zelf een optreden verzorgen. Andere landen konden destijds daar niet tegen op.
Met muziek van de familie Gabrieli opende Michael het concert. Hun muziek is redelijk sober en statisch, zoals de stijl toen was. In het hoboconcerto van        Alessandro Marcello konden we kennis maken het talent van Dagmar, die gezwind en met een prachtige techniek de muziek tot leven bracht.

Een originele verrassing was de uitvoering van het Magnificat van Girolamo Cavazzoni, een werk waarvan slechts enkele delen bewaard bleven. Met zijn mooie bariton stem zong Michael in het gregoriaans de ontbrekende verzen van het Magnificat. Antonio Vivaldi kon uiteraard niet ontbreken en met zijn bekende Sonata vervolgde het concert. Boeiend waren ook het commentaar en de informatie over de werken, die Dagmar met een anekdotische toets ten beste gaf.

Tenslotte kregen we ook nog enige Canzonae te horen. Dit zijn variaties op meestal Franse chansons uit die tijd, door componisten als Gabrieli en Cavazzoni geschreven voor allerlei instrumenten. Als mooi slot hoorden we het beroemde Concerto van Tomaso Albinoni.

Een mooi concert in de reeks, waarin dit jaar de “jongere” talenten aan bod komen. We kijken al uit naar het volgende concert op 23 september.

Joannes