Op 31 juli, 28 augustus en 25 september uitzonderlijk gesloten om 16.00 uur wegens concert
vrije toegang voor de tentoonstelling
Deze tentoonstelling gaat terug op de Roma roots van de kunstenares. Haar werk maakte deel uit van de tentoonstelling Gypsy Maker4, georganiseerd door de Romani Cultural and Arts Company.
Cas Holmes is erg geïnteresseerd in de overeenkomsten die wij als mensen hebben, de behoefte aan een eigen plek, onze familie en onze eigen voeding. Met migratie, veranderingen in ons werkende leven en toenemende mogelijkheden om te reizen, is onze zekerheid over wie we zijn en waar we in passen onzeker geworden.
Vanwaar deze thematiek?
Hoewel ik een groot deel van mijn volwassen leven in een klein huis aan de rand van Maidstone heb gewoond, kan ik, hoe je het ook wendt of keert, worden beschouwd als een 'gevestigd' lid van mijn lokale gemeenschap, maar mijn kunstbeoefening en levenskeuze spreken dit tegen. Ik reis internationaal voor mijn werk en ik teken, borduur en produceer graag werk onderweg terwijl ik werk en in contact kom met anderen. Ik zie wat ik doe als deel van de wereld en niet als afgescheiden ervan. Alles wordt verzameld en verzameld tijdens mijn reis. Mijn denken en mijn benadering van mijn werk zijn voortdurend in beweging en worden uitgedaagd door de uitwisseling met andere mensen en plaatsen.
Wat is uw inspiratiebron?
Het is de vergankelijke aard van mijn werk en proces, een drang om me bezig te houden met de dingen die ik ervaar als onderdeel van de over het hoofd geziene details van het dagelijks leven die van belang zijn. Maar tegelijkertijd vormen de verhalen die ik vind over mensen en plaatsen, ongeacht hun sociale, culturele en economische achtergrond, de basis van wie ik ben en van mijn specifieke kijk op de wereld.
Uw werk spreekt ook van gemis en hunkering naar ankerpunten?
De band die we hebben met het landschap en de plek staat centraal in mijn werk en de vraag 'Wat zou je waardevol genoeg vinden om mee te nemen als je je huis zou moeten verlaten, en wat zou je missen als je het achter je zou moeten laten? In recente tijden hebben deze eenvoudige woorden evenveel weerklank gevonden als we merken dat ons leven beperkt is door de pandemie en dat we niet in staat zijn vrienden of familie te ontmoeten voor een kopje thee, een maaltijd of om de tijd te doden.
U haalt het materiaal dat u gebruikt wel op erg bijzondere plekken?
In al mijn werk maak ik gebruik van hergebruikte materialen, stof en papier en veel van de media die ik gebruik, zoals verf of verfstof, worden teruggehaald uit vuilnisbakken en dergelijke, waar ik ze ook kan vinden. We zijn onzorgvuldig geworden in onze zorg voor onze wereld.
Wij vroegen Annemie Van Passen en Annemie Vermeersch, de grote trekkers van dit initiatief ons bij te praten over die uitgangspunten en over Cas Holmes.
Wij leerden Cas Holmes kennen in Mons (Henegouwen) waar ze in 2015 te gast was in het kader van Mons ‘Culturele Hoofdstad van Europa’.
En zij reageerde haast onmiddellijk positief én blij verrast op onze vraag om samen met ANNA3 een tentoonstelling uit te werken op de Antwerpse Linkeroever.
In november 2019 kwam ze voor het eerst naar Antwerpen. We toonden haar de highlights van de stad, de haven, het Red Star Line Museum, het industrieel erfgoed, de kant: het intrigeerde haar allemaal. Ook en dat verraste ons niet, werd ze heel enthousiast over de mogelijkheden die de ruimtes van de Sint-Anna-ten-Drieënkerk bieden.
Het idee ontstond om mensen aan het denken te zetten over ‘het onderweg zijn’ in de meest brede zin van het woord; over het belang van plaatsen en dingen in een mensenleven.
Iedereen actief laten deel nemen aan de voorbereiding van deze tentoonstelling werd het motto. Concreet én aan de hand van twee vragen: Wat waardeer je ( vooral tijdens de Lockdown) ? Wat mis je?
Cas vroeg ons om op een oude zakdoek, een klein stukje stof, een keukenhanddoek, een oud lakentje, een T-shirt, het antwoord op voornoemde vragen, of gewoon een bedenking erbij, in enkele woorden of zinnen en in een eenvoudige steek te naaien, alsof ze met de hand geschreven zijn.
Cas Holmes heeft de ingestuurde werken samen met haar eigen creaties verwerkt in wat men ‘mixed media’ noemt. Een techniek die ernaar streeft om verschillende media in een logische (of onlogische) zin bij elkaar te plaatsen. Een combinatie van textielverwerking, druktechniek, schilder- en tekenkunst op stoffen en op papier.
Cas Holmes is een kunstenares uit Kent (UK).
Ze studeerde af in Fine Arts aan de University College of Creative Arts, gevolgd door een onderzoek naar het maken van papier en textiel in Japan. Ze staat bekend om haar gebruik van 'het gevondene' en is de auteur van vijf boeken voor Batsford, waaronder haar meest recente 'Embroidering the Everyday' (2021) en 'Textile Landscape:Painting with Cloth in Mixed Media' (2018). Haar werk biedt een eclectische kijk op hoe verschillende plaatsen, alledaagse onderwerpen en het landschap waarin we leven, textielwerk kunnen beïnvloeden.
Geïnteresseerd in de connecties tussen land, plaats en omgeving, zijn de verhalen en beelden die te vinden zijn in verzamelde materialen en observaties een constante bron van inspiratie in haar projecten en samenwerkingen. Ze reist, geeft les en exposeert internationaal voor verschillende organisaties en liefdadigheidsinstellingen.
Sinds 2005 geeft ze cursussen voor de Edward James Foundation aan het West Dean College, waar ze ook huiskunstenaar was. Haar veelgelaagde, sfeervolle stukken worden internationaal verzameld en in opdracht gemaakt. Haar werk is te vinden in het Museum of Art and Design New York, de Embroiderer's Guild UK en het Garden Museum, Londen.
Verschillende organisaties en verenigingen hebben hun leden of bewoners aangezet om ook individuele of groepswerken te maken voor deze tentoonstelling.
Op Linkeroever gaat het om:
Iets verder weg en uit binnen-en buitenland doen ook mee: